Van Ath

naar Zele (Lokeren)

 

 
Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van kopie, op digitale of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van auteur en/of webmaster.
 

Van Ath naar Zele (Lokeren) in oude ansichten

 
Van A naar Z is een treinreis in oude ansichten langs alle van stations en halten op het traject vanaf het Waalse heuvelland bij Ath (circa 50 tot 75 meter boven zeeniveau), via het glooiende landschap tussen Geraardsbergen, Ninove en Aalst (circa 25 tot 50 meter boven zeeniveau) naar het Vlaamse platteland bij Lokeren (circa 5 meter boven niveau).
Heel wat steden en dorpen hadden aanvankelijk een stations- of haltegebouw naar ontwerp van architect Jean Pierre Cluysenaer. Zijn ontwerpen uit de jaren vijftig van de negentiende eeuw zijn bewaard gebleven, alleen zijn die niet op deze plaats opgenomen. Ik beperk mij uitsluitend tot ansichtkaarten uit de jaren 1900-1950, waarbij het stations- of haltegebouw in een latere uitvoering is te zien. Maar ook dat is soms vervangen door een (naoorlogse) nieuwbouw. Bij gebrek aan een ansichtkaart is in een enkel geval een foto uit mijn eigen verzameling ingevoegd.
 
In de jaren 1852-1856 zorgde de 'Société Anonyme du chemin der fer de Dendre-et-Waes et de Bruxelles vers Gand, par Alost' (DW) voor de aanleg van de baanvakken Aalst - Dendermonde (1853), Ath - Geraardsbergen - Denderleeuw - Aalst (1855), Dendermonde - Lokeren (1856), Brussel - Denderleeuw (1856) en Aalst - Schellebelle met aansluiting naar Gent (1856). De spoorwegmaatschappij had als doel de steden Gent, Antwerpen en Brussel in een meer directe verbinding te brengen met de steenkolenmijnen in de Borinage. De DW gaf de exploitatie in handen van de Staat ('chemin de fer de l'État Belge').
 
De DW gaf het ontwerp van de stationsgebouwen in handen van Jean Pierre Cluysenaer, destijds een zeer gerenommeerd architect. De (oorspronkelijke) gebouwen langs de hoofdlijn Ath - Lokeren zijn alle van zijn hand: Rebaix, Papignies, Lessines, Deux Acren, Geraardsbergen, Gysegem (Gijzegem), Idegem, Santbergen (Zandbergen), Ninove, Denderleeuw, Aalst, Dendermonde, Zele en Lokeren.
 
Het station Ath lag overigens aan de al in 1847 gereed gekomen spoorwegverbinding tussen Tournai en Jurbise, aangelegd door de 'Chemins de fer de Tournay à Jurbise et de Landen à Hasselt' (TJ). De lijn tussen Tournai en Jurbise kwam in twee delen tot stand: Jurbise - Maffle (14 km) op 29 september 1847 en Maffle - Ath - Tournai (34 km) op 30 oktober 1847. Van het eerste stationsgebouw in Ath zijn geen foto's bekend. De nieuwbouw kwam in 1892 gereed en dat prachtige stationsgebouw is inmiddels als monument geklasseerd en zelfs gerestaureerd. In dezelfde stijl (Vlaamse neo-renaissance) kwamen ook een stationspostgebouw en een dienstwoning voor de stationschef tot stand.
 
Delen van de gegevens zijn ontleend aan de boekwerken van Hugo de Bot, Stationsarchitectuur in Belgie, deel I (1835-1914) en deel II (1914-2003). De (bewerkte) illustraties zijn ook afkomstig uit deze boekwerken en uit digitale bronnen. Zijn er onjuistheden, ik hoor ze graag.
 
De treinreis gebeurt volgens de zomerdienstregeling van 15 mei 1935 met trein T 1809, een Train Automotrice met alleen zitplaatsen weede en derde klasse. Uit Mons (Bergen) vindt het vertrek plaats om 09.37 uur. De trein stopt om 09.56 uur in Jurbise na een rit van 12 kilometer. Vervolgens wordt er nog vijfmaal gestopt (Lens, Cambron-Casteau, Brugelette, Mévergnies-Attre en Maffle), alvorens het motorrijtuig na een rit van 15 kilometer aankomt in Ath om 10.17 uur. Vier minuten later begint dan onze reis.
 
 
Op een kaart uit de jaren rond 1975 is in een dikkere lijn de route van de trein ingetekend. Helemaal linksonder op het linker deel ligt Ath en rechtsboven op hetzelfde blad Appelterre. Vanwege de lengte in zuid-noordrichting is de kaart in twee delen geknipt, zodat we de route vervolgen op het rechterdeel linksonder en dan helemaal linksboven eindigen.
 
Onder elke ansichtkaart is de kilometrering aangegeven, zowel op de kaart (A) als in de dienstregeling (B), vervolgens de tijd van (aankomst of) vertrek (C), de plaats en de data (of jaartal) van opening en sluiting van station of halte (indien van toepassing).
 
 
A = km 00,0; B = km 00 ; C = 10.21 uur ; Ath, * 1892, stationsgebouw nog in gebruik.
Het stationsgebouw is een ontwerp van spoorwegarchitect G.F. de Blieck, inmiddels geheel gerestaureerd.
 
 
A = km 00,0; B = km 00 ; C = 10.21 uur ; Ath, * 1892, stationsgebouw nog in gebruik.
Het stationsgebouw is een ontwerp van spoorwegarchitect G.F. de Blieck, inmiddels geheel gerestaureerd.
 
 
A = km 00,0; B = km 00 ; C = 10.21 uur ; Ath, * 1892, stationsgebouw nog in gebruik.
Het stationsgebouw is een ontwerp van spoorwegarchitect G.F. de Blieck, inmiddels geheel gerestaureerd.
 
 
A = km 00,0; B = km 00 ; C = 10.21 uur ; Ath, * 1892, stationsgebouw nog in gebruik.
Het stationsgebouw is een ontwerp van spoorwegarchitect G.F. de Blieck, inmiddels geheel gerestaureerd.
 
 
A = km 05,0 ; B = km 05 ; C = 10.27 uur ; Rebaix, * 09-04-1855, stationsgebouw afgebroken, stopplaats nog in gebruik.
Het stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
 
A = km 06,6 ; B = km 07 ; C = 10.29 uur ; La Cavée, * 07-10-1934, + 03-06-1984 (geen afbeelding).
De halte kende geen gebouw, hooguit een wachterswoning bij de naastgelegen overweg.
 
 
A = km 08,5 ; B = km 08 ; C = 10.32 uur ; Papignies, * 09-04-1855, stationsgebouw afgebroken, stopplaats nog in gebruik.
Het stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
 
A = km 10,5 ; B = km 10 ; C = stopt niet ; Houraing, * 07-10-1934, stopplaats nog in gebruik.
De halte kende geen gebouw, hooguit een wachterswoning bij de naastgelegen overweg.
 
 
A = km 11,6 ; B = km 11 ; C = 10.37 uur ; Lessines, * 09-04-1855, stationsgebouw niet meer als zodanig in gebruik.
Het stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
 
 
A = km 11,6 ; B = km 11 ; C = 10.37 uur ; Lessines, * 09-04-1855, stationsgebouw niet meer als zodanig in gebruik.
Het stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
 
 
A = km 11,6 ; B = km 11 ; C = 10.37 uur ; Lessines, * 09-04-1855, stationsgebouw niet meer als zodanig in gebruik.
Het stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
 
 
A = km 11,6 ; B = km 11 ; C = 10.37 uur ; Lessines, * 09-04-1855, stationsgebouw niet meer als zodanig in gebruik.
Het stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
 
 
A = km 11,6 ; B = km 11 ; C = 10.37 uur ; Lessines, * 09-04-1855, stationsgebouw niet meer als zodanig in gebruik.
Het stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
25-09-2014          5744      Leegstaand stationsgebouw te Lessines (straatzijde).
 
 
A = km 14,0 ; B = km 14 ; C = 10.41 uur ; (Deux) Acren, * 09-04-1855, stationsgebouw afgebroken, stopplaats nog in gebruik.
Het stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
 
 
A = km 14,0 ; B = km 14 ; C = 10.41 uur ; (Deux) Acren, * 09-04-1855, stationsgebouw afgebroken, stopplaats nog in gebruik.
Het stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
 
A = km 16,9 ; B = km 17 ; C = 10.45 uur ; Overboelaere, * 03-01-1910, + 29-05-1988, vanaf 01-02-1938 Overboelare (geen afbeelding)De halte kende geen gebouw, hooguit een wachterswoning bij de naastgelegen overweg.
 
 
A = km 18,6 ; B = km 19 ; C = 10.49 uur ; Geraardsbergen, * 09-04-1855, stationsgebouw verwoest in 1940.
Het oorspronkelijke stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
Na de verwoesting in 1940 kwam er in de loop van de oorlogsjaren een nieuwbouw gereed.
 
 
A = km 18,6 ; B = km 19 ; C = 10.49 uur ; Geraardsbergen, * 09-04-1855, stationsgebouw verwoest in 1940.
Het oorspronkelijke stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
Na de verwoesting in 1940 kwam er in de loop van de oorlogsjaren een nieuwbouw gereed.
 
 
A = km 18,6 ; B = km 19 ; C = 10.49 uur ; Geraardsbergen, * 09-04-1855, stationsgebouw verwoest in 1940.
Het oorspronkelijke stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
Na de verwoesting in 1940 kwam er in de loop van de oorlogsjaren een nieuwbouw gereed.

25-09-2014          5725      Stationsgebouw te Geraardsbergen (perronzijde).
 
 
A = km 22,6 ; B = km 22 ; C = 10.54 uur ; Schendelbeke, * 20-09-1858, stationsgebouw deels afgebroken.
Het stationsgebouw is een ontwerp van spoorwegarchitect E.J. Robert, gebouwd in de jaren rond 1888.

Voordien kende de halte hoogstwaarschijnlijk geen gebouw, hooguit een wachterswoning bij de naastgelegen overweg. Stationsgebouw niet meer als zodanig in gebruik, stopplaats wel.
 
 
A = km 22,6 ; B = km 22 ; C = 10.54 uur ; Schendelbeke, * 20-09-1858, stationsgebouw deels afgebroken.
Het stationsgebouw is een ontwerp van spoorwegarchitect E.J. Robert, gebouwd in de jaren rond 1888.

Voordien kende de halte hoogstwaarschijnlijk geen gebouw, hooguit een wachterswoning bij de naastgelegen overweg.

12-05-1981          KD 64-04      Stationsgebouw te Schendelbeke (perronzijde).
Stationsgebouw niet meer als zodanig in gebruik, stopplaats wel.
 
 
A = km 24,1 ; B = km 24 ; C = 10.56 uur ; Idegem, * 01-12-1855, oud stationsgebouw afgebroken circa 1900.
Het oorspronkelijke stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
Het nieuwe stationsgebouw uit circa 1900 is een variatie op een ontwerp uit 1895 van de Staat ('chemin de fer de l'État Belge'). Stationsgebouw niet meer als zodanig in gebruik, stopplaats wel.
 
 
A = km 24,1 ; B = km 24 ; C = 10.56 uur ; Idegem, * 01-12-1855, oud stationsgebouw afgebroken circa 1900.
Het oorspronkelijke stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
Het nieuwe stationsgebouw uit circa 1900 is een variatie op een ontwerp uit 1895 van de Staat ('chemin de fer de l'État Belge').
12-05-1981          KD 64-20      Stationsgebouw te Idegem (perronzijde).
Stationsgebouw niet meer als zodanig in gebruik,
stopplaats wel.
 
 
A = km 26,8 ; B = km 27 ; C = 11.00 uur ; Santbergen, * 01-12-1855, vanaf 01-02-1938 Zandbergen.
Het oorspronkelijke stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
Stationsgebouw niet meer als zodanig in gebruik, wel per 20 juni 1991 als monument beschermd. Stopplaats nog in gebruik.
 
 
A = km 26,8 ; B = km 27 ; C = 11.00 uur ; Santbergen, * 01-12-1855, vanaf 01-02-1938 Zandbergen.
Het oorspronkelijke stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
25-09-2014          5707      Stationsgebouw te Zandbergen (perronzijde).
Stationsgebouw niet meer als zodanig in gebruik, wel per 20 juni 1991 wel als monument beschermd. Stopplaats nog in gebruik.
 
 
A = km 28,1 ; B = km 28 ; C = 11.03 uur ; Appelterre, * 01-04-1891
Het nieuwe stationsgebouw uit circa 1900 is een variatie op een ontwerp uit 1893 van
de Staat ('chemin de fer de l'État Belge'). Voordien kende de halte hoogstwaarschijnlijk geen gebouw, hooguit een wachterswoning bij de naastgelegen overweg.
Stationsgebouw niet meer als zodanig in gebruik,
stopplaats wel.
 
 
A = km 28,1 ; B = km 28 ; C = 11.03 uur ; Appelterre, * 01-04-1891
Het nieuwe stationsgebouw uit circa 1900 is een variatie op een ontwerp uit 1893 van
de Staat ('chemin de fer de l'État Belge'). Voordien kende de halte hoogstwaarschijnlijk geen gebouw, hooguit een wachterswoning bij de naastgelegen overweg.
Stationsgebouw niet meer als zodanig in gebruik,
stopplaats wel.
 
A = km 30,0 ; B = km 28 ; C = 11.06 uur ; Eijchem, * 01-04-1891, vanaf 01-02-1938 Eichem (geen afbeelding)
De halte kende geen gebouw, hooguit een wachterswoning bij de naastgelegen overweg.
 
 
A = km 33,0 ; B = km 33 ; C = 11.10 uur ; Ninove, * 01-12-1855, stationsgebouw afgebroken circa 1978.
Het oorspronkelijke stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
Het nieuwe stationsgebouw uit circa 1978 is een ontwerp van Jacques Devincke.
 
 
A = km 33,0 ; B = km 33 ; C = 11.10 uur ; Ninove, * 01-12-1855, stationsgebouw afgebroken circa 1978.
Het oorspronkelijke stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
Het nieuwe stationsgebouw uit circa 1978 is een ontwerp van Jacques Devincke.
 
 
A = km 33,0 ; B = km 33 ; C = 11.10 uur ; Ninove, * 01-12-1855, stationsgebouw afgebroken circa 1978.
Het oorspronkelijke stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
Het nieuwe stationsgebouw uit circa 1978 is een ontwerp van Jacques Devincke.
 
 
A = km 33,0 ; B = km 33 ; C = 11.10 uur ; Ninove, * 01-12-1855, stationsgebouw afgebroken circa 1978.
Het oorspronkelijke stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
Het nieuwe stationsgebouw uit circa 1978 is een ontwerp van Jacques Devincke.
 
 
A = km 35,7 ; B = km 36 ; C = 11.14 uur ; Okegem, * 15-08-1869, stopplaats gesloten per 23-05-1993.
Het oorspronkelijke haltegebouw uit 1869 is een houten vakwerkgebouwtje volgens een standaardontwerp, dat bij meerdere halten werd opgericht, zoals in Grembergen.
Het nieuwe stationsgebouw uit 1895 is een variatie op een ontwerp uit 1881 van
de Staat ('chemin de fer de l'État Belge').
 
 
A = km 35,7 ; B = km 36 ; C = 11.14 uur ; Okegem, * 15-08-1869, stopplaats gesloten per 23-05-1993.
Het oorspronkelijke haltegebouw uit 1869 is een houten vakwerkgebouwtje volgens een standaardontwerp, dat bij meerdere halten werd opgericht, zoals in Grembergen.
Het nieuwe stationsgebouw uit 1895 is een variatie op een ontwerp uit 1881 van
de Staat ('chemin de fer de l'État Belge'). Stationsgebouw niet meer als zodanig in gebruik, wel per 10 juli 1997 als monument beschermd.
 
A = km 38,3 ; B = km 38 ; C = 11.17 uur ; Iddergem, * 01-05-1904 (geen afbeelding)
De halte kende geen gebouw, hooguit een wachterswoning bij de naastgelegen overweg, stopplaats nog in gebruik.
 
 
A = km 40,3 ; B = km 40 ; C = 11.20 uur ; Denderleeuw, * 01-12-1855, stationsgebouw in 1918 verwoest door een ontploffing van een trein met munitie. Eindpunt trein T 1809, reistijd vanaf Ath = 59 minuten, 40 km.
Het oorspronkelijke stationsgebouw van 'Dender-et-Waes' is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
Op de foto is het stationsgebouw al niet meer als zodanig in gebruik en de dienst overgebracht naar het stationsgebouw van de Staat ('chemin de fer de l'État Belge'), dat linksachter de fotograaf staat.
 
 
A = km 40,3 ; B = km 40 ; C = 11.20 uur ; Denderleeuw, * 01-12-1855.
Eindpunt trein T 1809, reistijd vanaf Ath = 59 minuten, 40 km.
Het gemeenschappelijke stationsgebouw van de Staat ('chemin de fer de l'État Belge') en 'Dendre-et-Waes' werd in 1918 verwoest door een ontploffing van een trein met munitie. De nieuwbouw kwam een honderdtal meters in westelijke richting te staan.
 
 
A = km 40,3 ; B = km 40 ; C = 11.20 uur ; Denderleeuw, * 01-12-1855.
Eindpunt trein T 1809, reistijd vanaf Ath = 59 minuten, 40 km.
Het nieuwe (tijdelijke) stationsgebouw van na 1918 stond een een eindje ten westen van het
oorspronkelijke stationsgebouw.
 
 
A = km 40,3 ; B = km 40 ; C = 11.20 uur ; Denderleeuw, * 01-12-1855.
Eindpunt trein T 1809, reistijd vanaf Ath = 59 minuten, 40 km.
Het nieuwe stationsgebouw van circa 1925 kwam op ongeveer dezelfde plaats van het tijdelijke stationsgebouw van na 1918 te staan. Ondanks beschadigingen in de Tweede Wereldoorlog werd het in 1962 vervangen door het huidige gebouw van architect F. Verbeemen.
 
Na een wachttijd van 60 minuten is er de mogelijkheid om verder te reizen naar Aalst met trein 3129. Deze stoom(trein) bestaat uit rijtuigen 1e, 2e en 3e klasse en stopt aan alle twaalf stations en halten tussen Brussel Noord en Aalst. Het vertrek in Denderleeuw is om 12.20 uur.
 
 
A = km 44,0 ; B = km 44 ; C = 12.25 uur ; Erembodegem, * 15-10-1860.
Het nieuwe stationsgebouw uit de jaren zestig is een ontwerp van
de Staat ('chemin de fer de l'État Belge'). Voordien kende de halte alleen een wachterswoning (rechts in beeld) bij de naastgelegen overweg. Stationsgebouw vervangen door nieuwbouw in 1979 van architect Juliaan Moers.
 
 
A = km 44,0 ; B = km 44 ; C = 12.25 uur ; Erembodegem, * 15-10-1860.
Het nieuwe stationsgebouw uit de jaren zestig is een ontwerp van de Staat ('chemin de fer de l'État Belge'). Voordien kende de halte alleen een wachterswoning bij de naastgelegen overweg. De elektrificatie van het baanvak is in wording. Stationsgebouw vervangen door nieuwbouw in 1979 van architect Juliaan Moers.
 
 
A = km 46,9 ; B = km 47 ; C = 12.29 uur ; Aalst, * 09-06-1853.
Eindpunt trein 3129, reistijd vanaf Denderleeuw = 59 minuten, 7 km.
Stationsgebouw nog als zodanig in gebruik, fraai gerestaureerd en al per 19 juni 1978 als
monument beschermd.
 
 
A = km 46,9 ; B = km 47 ; C = 12.29 uur ; Aalst, * 09-06-1853.
Eindpunt trein 3129, reistijd vanaf Denderleeuw = 59 minuten, 7 km.
Stationsgebouw nog als zodanig in gebruik, fraai gerestaureerd en al per 19 juni 1978 als
monument beschermd.
 
 
A = km 46,9 ; B = km 47 ; C = 12.29 uur ; Aalst, * 09-06-1853.
Eindpunt trein 3129, reistijd vanaf Denderleeuw = 59 minuten, 7 km.
Stationsgebouw nog als zodanig in gebruik, fraai gerestaureerd en al per 19 juni 1978 als
monument beschermd.
 
 
A = km 46,9 ; B = km 47 ; C = 12.29 uur ; Aalst, * 09-06-1853.
Eindpunt trein 3129, reistijd vanaf Denderleeuw = 59 minuten, 7 km.
Stationsgebouw nog als zodanig in gebruik, fraai gerestaureerd en al per 19 juni 1978 als
monument beschermd.
 
Na een wachttijd van 109 minuten is er de mogelijkheid om verder te reizen naar Lokeren met trein 4791. Deze (stoom)trein bestaat uit rijtuigen 1e, 2e en 3e klasse en stopt aan alle twaalf stations en halten tussen Aalst en Selzaete (Zelzate). Het vertrek in Aalst om 14.18 uur.
 
 
A = km 49,3 ; B = km 50 ; C = 14.23 uur ; Hofstade, * 12-04-1886, + 02-06-1957.
Het nieuwe stationsgebouw uit 1894 is een variatie op een ontwerp uit 1893 van de Staat ('chemin de fer de l'État Belge').
Voordien kende de halte hoogstwaarschijnlijk geen gebouw, hooguit een wachterswoning bij de naastgelegen overweg.
Reizigersdienst opgeheven per 02-06-1957.

B
aanvak Aalst - Dendermonde (aansluiting Oudegem) volledig buiten dienst per 31-05-1964.
Gedeelte Hofstade - Oudegem opgebroken in 1966 en gedeelte Aalst - Hofstade in 1969. Stationsgebouw niet meer aanwezig.
 
 
A = km 49,3 ; B = km 50 ; C = 14.23 uur ; Hofstade, * 12-04-1886, + 02-06-1957.
Het nieuwe stationsgebouw uit 1894 is een variatie op een ontwerp uit 1893 van de Staat ('chemin de fer de l'État Belge').
Voordien kende de halte hoogstwaarschijnlijk geen gebouw, hooguit een wachterswoning bij de naastgelegen overweg.
Reizigersdienst opgeheven per 02-06-1957.

B
aanvak Aalst - Dendermonde (aansluiting Oudegem) volledig buiten dienst per 31-05-1964.
Gedeelte Hofstade - Oudegem opgebroken in 1966 en gedeelte Aalst - Hofstade in 1969. Stationsgebouw niet meer aanwezig.
 
 
A = km 53,0 ; B = km 53 ; C = 14.27 uur ; Gysegem, * 09-06-1853, vanaf 01-02-1938 Gijzegem.
Het oorspronkelijke stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
Reizigersdienst opgeheven per 02-06-1957.
Baanvak Aalst - Dendermonde (aansluiting Oudegem) volledig buiten dienst per 31-05-1964.
Gedeelte Hofstade - Oudegem opgebroken in 1966 en gedeelte Aalst - Hofstade in 1969. Stationsgebouw niet meer aanwezig.
 
 
A = km 53,0 ; B = km 53 ; C = 14.27 uur ; Gysegem, * 09-06-1853, vanaf 01-02-1938 Gijzegem.
Het oorspronkelijke stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
Reizigersdienst opgeheven per 02-06-1957.
Baanvak Aalst - Dendermonde (aansluiting Oudegem) volledig buiten dienst per 31-05-1964.
Gedeelte Hofstade - Oudegem opgebroken in 1966 en gedeelte Aalst - Hofstade in 1969. Stationsgebouw niet meer aanwezig.
 
 
A = km 53,0 ; B = km 53 ; C = 14.27 uur ; Gysegem, * 09-06-1853, vanaf 01-02-1938 Gijzegem.
Het oorspronkelijke stationsgebouw is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
Reizigersdienst opgeheven per 02-06-1957.
Baanvak Aalst - Dendermonde (aansluiting Oudegem) volledig buiten dienst per 31-05-1964.
Gedeelte Hofstade - Oudegem opgebroken in 1966 en gedeelte Aalst - Hofstade in 1969. Stationsgebouw niet meer aanwezig.
 
 
A = km 56,4 ; B = km 56 ; C = 14.33 uur ; Audegem, * 22-09-1837 (Mechelen - Gent), vanaf 01-02-1938 Oudegem.
Stationsgebouw afgebroken, stopplaats nog in gebruik.
 
 
A = km 59,2 ; B = km 59 ; C = 14.38 / 15.01 uur ; Dendermonde, * 03-01-1837 (Mechelen - Gent) en * 09-06-1853 (Aalst - Dendermonde).
Het oorspronkelijke stationsgebouw van 'Dendre-et-Waes' (links) is een ontwerp van architect J.P. Cluysenaer, later uitgebreid en gewijzigd.
Later werd de dienst overgebracht naar het stationsgebouw (rechts) van de Staat ('chemin de fer de l'État Belge'), elders in de stad, van de hand van architect A. Payen, dat in 1849 was gebouwd en weer later (nadat in 1880 het tweede stationsgebouw van de Staat in gebruik was genomen) als dienstgebouw werd gebruikt. Zowel het stationsgebouw van de 'Dendre-et-Waes' als het dat van de Staat zijn al lang meer aanwezig.
 
 
A = km 59,2 ; B = km 59 ; C = 14.38 / 15.01 uur ; Dendermonde, * 03-01-1837 (Mechelen - Gent) en * 09-06-1853 (Aalst - Dendermonde).
Het tweede stationsgebouw van de Staat ('chemin de fer de l'État Belge') uit 1880 werd in houten vakwerk uitgevoerd, in verband met de bepalingen in het gebied rond de Vesting Antwerpen. In 1940 brandde het volledig af. Nog in de oorlogsjaren verrees er een nieuw stationsgebouw.
 
 
A = km 59,2 ; B = km 59 ; C = 14.38 / 15.01 uur ; Dendermonde, * 03-01-1837 (Mechelen - Gent) en * 09-06-1853 (Aalst - Dendermonde).
Het tweede stationsgebouw van de Staat ('chemin de fer de l'État Belge') uit 1880 werd in houten vakwerk uitgevoerd, in verband met de bepalingen in het gebied rond de Vesting Antwerpen. In 1940 brandde het volledig af. Nog in de oorlogsjaren verrees er een nieuw stationsgebouw.
 
 
A = km 59,2 ; B = km 59 ; C = 14.38 / 15.01 uur ; Dendermonde, * 03-01-1837 (Mechelen - Gent) en * 09-06-1853 (Aalst - Dendermonde).
In 1943 kwam de herbouw van het station Dendermonde gereed, een ontwerp van Josse en Maurice Van Kriekinge.
 
 
A = km 59,2 ; B = km 59 ; C = 14.38 / 15.01 uur ; Dendermonde, * 03-01-1837 (Mechelen - Gent) en * 09-06-1853 (Aalst - Dendermonde).
In 1943 kwam de herbouw van het station Dendermonde gereed, een ontwerp van Josse en Maurice Van Kriekinge.
 
Na een wachttijd van 23 minuten gaat trein 4791 verder naar Lokeren. Het vertrek in Dendermonde is om 15.01 uur.
 
 
A = km 62,7 ; B = km 62 ; C = 15.08 uur ; Grembergen, * 15-08-1869, + 03-06-1984.
Het oorspronkelijke haltegebouw uit 1869 is een houten vakwerkgebouwtje volgens een standaardontwerp, dat bij meerdere halten werd opgericht, zoals in Okegem.
 
 
A = km 62,7 ; B = km 62 ; C = 15.08 uur ; Grembergen, * 15-08-1869, + 03-06-1984.
Het oorspronkelijke haltegebouw uit 1869 is een houten vakwerkgebouwtje volgens een standaardontwerp, dat bij meerdere halten werd opgericht, zoals in Okegem.
Het nieuwe stationsgebouw uit de jaren 1880-1895 is op last van de militaire overheid een houten gebouw in chalet-stijl met een hoog middendeel en twee vleugels.
 
A = km 65,7 ; B = km 66 ; C = 15.13 uur ; Huyvelde, * 01-10-1902, + 02-07-1957 (geen afbeelding).
De halte kende geen gebouw, hooguit een wachterswoning bij de naastgelegen overweg.
 
 
A = km 67,6 ; B = km 68 ; C = 15.17 uur ; Zele, * 13-02-1856, stationsgebouw afgebroken.
Nieuwbouw in 1987 van Jacques Devincke, stopplaats nog in gebruik.
 
 
A = km 67,6 ; B = km 68 ; C = 15.17 uur ; Zele, * 13-02-1856, stationsgebouw afgebroken.
Nieuwbouw in 1987 van Jacques Devincke, stopplaats nog in gebruik.
 
 
A = km 73,8 ; B = km 74 ; C = 15.26 uur ; Lokeren, * 09-08-1847 (Antwerpen - Gent) en * 13-02-1856 (Dendermonde - Lokeren).
Links staat het stationsgebouw van 'Dender-et-Waes' en rechts dat van 'Chemin der fer d'Anvers à Gand'.
 
 
A = km 73,8 ; B = km 74 ; C = 15.26 uur ; Lokeren, * 09-08-1847 (Antwerpen - Gent) en * 13-02-1856 (Dendermonde - Lokeren)
Het stationsgebouw van de 'Chemin der fer d'Anvers à Gand'.
 
 
A = km 73,8 ; B = km 74 ; C = 15.26 uur ; Lokeren, * 09-08-1847 (Antwerpen - Gent) en * 13-02-1856 (Dendermonde - Lokeren).
Het naoorlogse stationsgebouw uit circa 1950.
 
Na een wachttijd van 6 minuten gaat trein 4791 verder naar Selsaete. Onderweg wordt nog gestopt in Dacknam, Exaerde, Moerbeke en Wachtebeke. De aankomst in Selzaete is om 16.12 uur.
 
Het reizen overdag buiten de spitsuren (waarin uiteraard meer treinen en betere aansluitingen waren) vergt nog al wat tijd. In totaal bedraagt de reistijd tussen Ath en Lokeren 305 minuten (ruim 5 uur) over een afstand van 74 kilometer. De zuivere rijtijd is echter maar 113 minuten, waarbij onderweg op 25 stations en halten wordt gestopt. De gemiddelde snelheid bedraagt dus bijna 40 km/h. Voor het hele traject van 74 kilometer enkele reis is een reiziger respectievelijk 18, 32 en 46 frank kwijt in de 3e, 2e en 1e klasse. Heden ten dage is het baanvak tussen Denderleeuw (Oudegem) en Aalst gesloten en opgebroken, zodat de reis niet in zijn geheel is te herhalen.